Budowa konstrukcji morskiej (MOLF) dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej – dwa ważne przetargi w toku.
Urząd Morski w Gdyni prowadzi dwa ważne postępowania przetargowe, związane z budową konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility “MOLF”). Będzie to element infrastruktury towarzyszącej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej - inwestycji realizowanej przez spółkę Polskie Elektrownie Jądrowe w lokalizacji „Lubiatowo-Kopalino” na Pomorzu.
Pierwsze z postępowań przetargowych dotyczy opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Raport zostanie opracowany w pełnym zakresie, wymaganym stosownymi przepisami.
- Urząd Morski w Gdyni dysponuje już częściowymi danymi, niezbędnymi do uzyskania decyzji środowiskowej. Do wykonania pozostają jednak m.in. inwentaryzacje siedlisk i gatunków chronionych. Konieczne jest także przeprowadzenie badań ptaków lądowych. Czas realizacji całego zamówienia to 6 miesięcy od podpisania umowy z Wykonawcą – powiedziała Barbara Olczyk, Z-ca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych.
Wykonawca wyłoniony w ramach tego postępowania opracuje koncepcję realizacyjną wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki pływającej do MOLF. Zostanie przeprowadzona m.in. ocena możliwości wystąpienia zagrożenia powodziowego oraz określona minimalna rzędna pomostu względem poziomu morza. Wskazane zostaną prognozowane wielkości procesów erozyjno-akumulacyjnych brzegu i nadbrzeża. Wykonawca przygotuje również ocenę wpływu zmian klimatu na analizowane procesy hydrodynamiczne wraz ze wskazaniem działań adaptacyjnych - powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
- Ze wstępnych analiz wynika, że przy zastosowaniu odpowiedniej konstrukcji ażurowej, planowany MOLF w dłuższym okresie nie spowoduje w swoim sąsiedztwie znaczących zmian natężenia ruchu rumowiska (osadów dennych) i tym samym nie wywoła znaczących zmian położenia linii brzegowej – dodaje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Co ważne, opracowanie zawierać będzie również propozycje programu monitorowania zmian brzegowych po wybudowaniu MOLF i ewentualnych środków łagodzących występowanie potencjalnych negatywnych zmian w linii brzegowej.
- W ramach dokumentacji objętej aktualnymi postępowaniami przetargowymi powstanie także analiza nawigacyjna z symulacją podejścia jednostek pływających, która określi parametry jednostek, mogących bezpiecznie wykonywać manewry przy pirsie oraz wskaże minimalną bezpieczną asystę holowniczą i przeciwpożarową. Podane zostaną również parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne, przy których będą mogły odbywać się manewry. Zaplanowana głębokość w strefie przeładunkowej będzie miała około 8 metrów. Na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy – powiedziała Barbara Olczyk.
źródło: Urząd Morski w Gdyni