W okresie przedświątecznym częściej niż zwykle zamawiamy prezenty dla najbliższych przez internet. Taka forma zakupów jest dla wielu z nas bardziej wygodna niż bieganie po sklepach. Pamiętajmy jednak, że z Internetu korzystają także oszuści.
Czas pandemii oraz zbliżające się święta Bożego Narodzenia powodują, że wiele osób decyduje się na zakupy w sieci. Internet jest doskonałym i bezpiecznym miejscem do wybrania np. prezentów gwiazdkowych. Niestety to wykorzystują również oszuści internetowi, wymyślając co chwilę nowe metody oszustw internetowych. Aby taka transakcja była bezpieczna, należy jednak przestrzegać kilku prostych zasad, które pomogą uniknąć potencjalnych problemów i cieszyć się zakupami:
1. Sprawdź opinie dotyczące sklepu, w którym chcesz nabyć przedmiot.
Jeśli dokonujesz transakcji w platformach handlowych, zawsze masz możliwość zapoznania się z opiniami na temat sprzedawcy. Komentarze klientów to naprawdę bardzo cenne źródło informacji.
2. Kupuj za pośrednictwem uznanych internetowych platform handlowych.
Takie serwisy prowadzą stałą weryfikację swoich sprzedawców, rejestrują każdą zawartą za ich pośrednictwem transakcję oraz posiadają dedykowany dział wsparcia klienta. Również płatności podlegają tam specjalnej ochronie, zatem nie musisz martwić się o bezpieczeństwo swojego konta, czy karty kredytowej.
3. Jeśli decydujesz się na zakupy w sklepach internetowych, sprawdź czy przedsiębiorca korzysta z uznanych platform do przeprowadzania płatności.
Zachowaj szczególną ostrożność, kiedy sprzedawca prosi Cię o wpłatę bezpośrednio na jego rachunek bankowy. Profesjonalni przedsiębiorcy współpracują z bezpiecznymi operatorami płatności, dzięki którym klienci w trakcie dokonywania zakupów mogą bezpiecznie zalogować się do internetowych systemów transakcyjnych banków. Firmy świadczące usługi płatnicze w Internecie przed rozpoczęciem współpracy profesjonalnie weryfikują swoich klientów.
4. Unikaj płacenia za towar lub usługę kartą płatniczą bezpośrednio na stronie internetowej sklepu.
Doradza się rezygnację z zakupów, jeśli sklep prosi Cię o podanie informacji takich, jak numer karty płatniczej, data jej ważności, imię i nazwisko posiadacza, kody CVV2 lub CVC2 oraz 3d Secure. Musisz być świadomy, że te informacje pozwalają na poprawne wykonanie płatności w Internecie. Decydując się na zapłatę kartą w sieci, zawsze upewnij się, że podajesz te informacje bezpośrednio na stronie agenta rozliczeniowego.
5. Sprawdź, czy strona sklepu jest właściwie zabezpieczona.
Zerknij na pasek adresu strony sklepu czy nawiązana jest komunikacja z użyciem szyfrowania (początek adresu winien zaczynać się od skrótu: „https”).
6. Jeśli natrafiłeś na nieuczciwego sprzedającego.
Jeśli stało się, to kiedy korzystałeś z platformy handlowej lub serwisu pośredniczącego koniecznie poinformuj je o swoich przypuszczeniach. Jeśli twoje przypuszczenia okażą się prawdziwe, poinformuj o sprawie organy ścigania.
a) złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania (Policji lub Prokuraturze);
Zgłaszając sprawę organom ścigania, szczegółowo opisz i udokumentuj całą sytuację. Przekaż komplet posiadanych informacji i dokumentów: adres witryny, na której dokonałeś zakupu, dane sprzedającego (również teleadresowe), numer rachunku bankowego, na który została dokonana wpłata i dokument potwierdzający dokonanie zapłaty za towar. Możesz dołączyć również wydruki treści korespondencji prowadzonej ze sprzedającym oraz wydruk strony przedmiotu czy otrzymanego e-maila potwierdzającego zawarcie transakcji, gdzie widoczne będą dane sprzedającego.
b) zawiadom swój bank i poinformuj go o złożeniu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa;
Poinformuj bank o złożeniu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa do organów ścigania
c) ostrzeż innych potencjalnych nabywców o przestępczym charakterze działalności prowadzonej przez danego sprzedawcę internetowego.