Jak mówił, data jest symboliczna:
– 17 września w kontekście tragedii, która dzieje się na Ukrainie; agresji Rosji i tych wszelkich działań, które były wymierzone m.in. w tę inwestycję. 17 września, który odwraca historię. Te jednostki, które będą wpływały otworzą nową drogę wodną, która przez tyle lat była zamknięta i sterowana przez stronę rosyjską – podkreślił wiceminister Gróbarczyk.
Budowa przekopu Mierzei Wiślanej trwa od 2020 roku. Ma ona umożliwić wypłynięcie na Bałtyk jednostek z pominięciem Cieśniny Piławskiej w Rosji.
Mówiąc o zaawansowaniu prac wskazał, że postęp budowy I etapu, czyli wykonaniu kanału żeglugowego, wynosi 90 proc.
„Ta droga była niezwykle trudna w realizacji, począwszy od forsowania całej idei czy też rozwiązań, które wybraliśmy. Pamiętamy, że miały to być Piaski, potem Skowronki, a ostatecznie jesteśmy tutaj w Nowym Świecie. Cały ten proces był niezwykle dla nas skomplikowany. Były protesty. Dziś wiemy, że niekoniecznie musiały wynikać ze względów ekologicznych. Mogły być stymulowane w ramach próby blokowania tej inwestycji” – dodał wiceminister.
Przypomniał, że strona rządowa musiała się też tłumaczyć z planów inwestycyjnych w Komisji Europejskiej. Jak dodał, „determinacja przede wszystkim rządu, premiera i wszystkich zaangażowanych w inwestycję, w tym dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, przebiega w kierunku zbliżającego się końca realizacji”.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski ocenił, że nowa droga wodna to nowe perspektywy. Podkreślił, że ważnym momentem dla wykonawcy będzie zalanie śluzy. Ponadto, wykonawca będzie przygotowywał kolejne elementy do odbiorów. Przypomniał, że inwestycja składa się jeszcze z dwóch zadań, z których pierwsze dotyczyło obudowy rzeki Elbląg i budowy mostu w Nowakowie, oraz drugiego – pogłębienia drogi wodnej przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg.
Prezes NDI Małgorzata Winiarek-Gajewska wyjaśniła, że roboty prowadzone są w dalszym ciągu na wschodnim falochronie i na sztucznej wyspie. Trwają testy śluzy i mostów. Mosty – południowy i północny oraz kapitanat Nowy Świat mają już pozwolenia na użytkowanie.
Przekop kanału Mierzei Wiślanej obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć oraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, a także nowy układ drogowy z mostami obrotowymi i budowę sztucznej wyspy na Zalewie.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.